mandag den 9. juli 2012

Kan du ikke se dine faste læsere?

Jeg har bøvlet med gadget for faste læsere via Google Friend Connect i ca. en måned. Lige pludseligt virkede den ikke, og man kunne ikke se mine faste læsere :-(( Jeg har selvfølgelig ikke "bøvlet" med det konstant, men har forsøgt at rette på problemet fra en gang til en anden. Men det var en stor irritations moment for mig :-(

Nu har jeg fundet en løsning, og vil gerne dele det med andre bloggere. Især fordi jeg ved at der er mange, der har samme problem. Det er ikke sikkert, at det er ens for alle, men måske hjælper det alligevel. Så hvorfår ikke prøve?

Man skal tjekke 3 ting.

1. At din blog er offentlig.
Når du er logget på i Blogger, går i menupunktet Indstillinger - Grundlæggende - Blogs læsere og vælg "Alle".

2. At alle feeds er aktiveret.
Igen i punktet Indstillinger - Andet - Tillad blogfeed og vælg "Fuldstændig".

De to første punkter sikrer at din blog er tilgængelig for dynamiske visninger. Det er vigtigt, fordi gadget for faste læsere fungerer i dynamiske visninger.

3. At der står URL adresse for din startside på din konto.
Gå under dine konto indstillinger i Google. Vælg menupunkt Produkter i venstre side. Peg med musen på Blogger til der kommer en beskrivelse og klik på Indstillinger. Så kommer du på en side med din brugerkonto for Blogger. Under afsnit Generelt i feltet URL adresse for startside skal du taste adresse på din blog, f. eks. www.cupcakebyme.blogspot.com, og gemme ændringer.

Dette punkt er vigtigt, da Google Friend Connect indstillet på at søge din blogs URL adresse på din konto, og hvis den mangles kommer gadget ikke til at virke.

Der er mange diskussioner om problemet på nettet, og der er nogle fejlpåstande om det.

Mange henviser til, at samarbejdet mellem Google og Google Friend Connect er ophørt fra den 1. marts, og Google lad bare gadget fungere som før i et stykke tid for at undgå ballade. Det passer, men kun delvist. Ophør af samarbejdet har konsekvenser for de hjemmesider, der ikke er baseret på Blogger. Så for os, almindelige bloggere, skule det ikke være et problem på nogen tidspunkter.

Nogle skriver, at det hjælper at skifte fra Explorer til Chrome. Det passer dog ikke. Jeg har afprøvet det på min mands computer, hvor der er installeret Google Chrome, og det hjalp ikke.

Nogle tror, at man kan rette problemet ved at slette gadget og oprette en ny. Det er også en fejlversion. Det har jeg prøvet, og endda flere gange, dog uden nogen effekt.

Prøv i stedet mine 3 punkter og se om det dur. Jeg håber virkelig på at min løsning kan hjælpe andre i samme situation! :o)


P.S. Der var flere tilbagemeldinger om, at min løsning ikke virker. Det kunne godt skyldes, at man fortsat bruger Bloggers gamle grænseflade, og felterne, man skal udfylde, befinder sig andre steder. (Jeg brugte den nye grænseflade helt fra starten, og kender desværre ikke den gamle.)

Jeg fandt løsningen hos Helle, og det er igen bloggens URL man går efter, men i den gamle grænseflade står den andre steder end i den nye. Prøv den - flere sagde at den virkede!

12 kommentarer:

  1. Hej - jeg har prøvet din metode et par gange, desværre uden succes. Jeg har på fornemmelsen, at der er et eller andet "fishy" ved min url. Når jeg er inde på min blog, ender den på dk; men hvis jeg googler den, får jeg endelsen com. Mystisk, ikke sandt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.
      Din hjemmesides adresse er overordnet med com. Det med dk er betegnelse for hvor du befinder dig henne i verden. Hvis du rejser til Spanien f. eks. og gå på din Blogger, vil din blog (og også andre blogs du kigger på) automatisk bliver til blogspot.es. Så hvis du kan se at der blev kigget på din blog fra Spanien, så er det næsten sikkert vores turister :o)
      Hvad angår Google Friend Connect - problemet ligger i URL adressen, da det er den GFC søger efter. Men jeg kan ikke sige om der er flere steder, hvor den figurerer. For mig var det nok med at skrive den et sted.
      Mvh

      Slet
  2. Jeg har lige prøvet det du skriver, men det virker desværre ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så virker det vist slet ikke for alle... :o(

      Slet
  3. Jeg har fået flere tilbagemeldinger om, at de ting jeg beskrev i indlægget ikke virker. Nu har jeg bladet lidt mere i Google, og vil foreslå følgende.

    Gå i dine Kontoindstillinger, menupunkt Konto i venstre kolonne. Under afsnittet Google+ kontroller at den er slået til.

    Derefter gå til menupunkt Google+ i venstre kolonne. I afsnitet "Hvem kan interagere med dig og dine indlæg" skal der stå Alle til både kommentar og meddellelser.

    Vær sikker på at alle ændringer er gemt før du forlader Kontoindstillinger.

    ??? Giver det nogen mening? ...

    SvarSlet
  4. Desværre heller ikke her... Men tak fordi du delte

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv øv... :(( Det er lidt svært for mig, når jeg ikke kan se dine indstillinger. Ville gerne hjælpe, men... Beklager.

      Slet
  5. Øv, det virker desværre heller ikke for mig.. Men jeg kan slet ikke tilføje gadeten .. Når jeg trykker på "tilføj" knappen. Beder den mig om at "rette fejlene i denne formular" .. Kender du noget til det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.
      Kender desværre ikke denne situation... Hvad mon den mener?.. :o(
      Vh

      Slet
  6. Det virker for mig :) TAK!

    SvarSlet
    Svar
    1. Endelig er der en, for hvem det virkede!!! Jeg er bare så glad - så er det ikke så tosset, det jeg skrev her :o)

      Slet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...