tirsdag den 12. marts 2013

Hvorfor laver du krea?


For 10 dage siden var der en stor artikel i Jydske Vestkysten - portræt af strikkedamen fra Ribe Marianne Østergaard. I artiklen forklarer Marianne hvorfor strikketøjet igen er på mode - strik signalerer tid og overskud. Med stor respekt for Marianne og det hun laver, har jeg undret mig over det udsagn, for så vidt gående "planer" har jeg slet ikke, når jeg hækler mine ting...

Hækling/strikning er blot en (fritids)interesse, synes jeg. Selvfølgeligt signalerer det noget om personlige egenskaber, og i lighed med fag/erhverg, som man vælger at beskæftige sig med, hænger det sammen med ens egenskaber. Men at gøre det med bagtanken om på den måde at vise overskud - det forstår jeg helt ærligt ikke. Kan sådan et projekt overhovedet blive til en success?..

Og så for ca. en uge siden fik jeg henvendelse fra en designstuderende fra Arkitektskolen Århus, som skriver sit speciale om kreativiteten og Do It Yourself-trenden. Emnet er bestemt aktuelt, for ja, det er mange, der laver tingene selv - man kan bare se her i Bloglandet.

I vedhæftet spørgeskema kommer hun med nogle svareksempler til spørgsmål "Hvorfor laver du selv dine ting?", og blandt dem er der "for at udvise overskud"... Det fik mig til at tænke - ok, vi alle er forskellige, med forskellige interesser og motiver. Og der findes måske nogen, der gør krea for modens skyld eller for at signalere noget til omverdenen...

Der er ikke så meget krea i det jeg laver på arbejdet. Så hækling virker på mig som noget, der spreder tankerne og giver ny energi til dagligdagen. Det er også spændende at få en ide og skabe noget selv. Og så kan man være lidt stolt over at kunne et håndværk...

Jeg er bare nysgerrig efter jeres motiver til at lave tingene selv, og hvad det betyder for jer. Vi du deltage i diskussionen, så skriv din begrundelse i en kommentar eller sæt et link, hvis du laver et indlæg om det, så vil jeg gerne kigge forbi...


P.S. Blandt andre svareksempler var der:

  • for at spare penge
  • for at definere dit personlige udtryk
  • for at få produkter til at se ud præcis som du vil have det

24 kommentarer:

  1. Jeg har det nok lidt på samme måde som dig..
    Jeg laver først og fremmest krea, fordi jeg kan li´det.. jeg læser ikke bøger, og ser ikke meget tv, krea er min måde at slappe af på og få fornyet energi.. Jeg kan godt li´at skabe og få lavet unikke ting, tøj, smykker og gaver som ingen andre har..At blive inspireret´og inspirere andre er fantastisk..

    Jeg tror vi kreakvinder udstråler overskud og tid, om vi vil det eller ej.. Jeg hører ihvertfald tit sætningen " hvor får du tiden fra, til at lave alt det du gør" hvortil jeg svarrer at jeg prioterer min tid til krea fordi jeg kan li´det, og netop ikke læser bøger, ser tv og er havemenneske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret - det er spørgsmål om prioritering, for man afsætter sin tid til det, man bedst kan lide.

      Slet
  2. Hmm, mest fordi jeg simpelthen godt kan lide det :-).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit svar, Didde! Du skriver "mest fordi" - jeg tror at hvis der er andre grunde, så må det være en slags "sidegevinst" ved at lave det, du kan lide?

      Slet
  3. Jeg kan bare ikke lade være...
    jeg er opdraget med bedstemødre der lavede mange forskellige kreative ting, sy, strik, hækling, broderi og min mor har selv syet tøj, strikket vanter, sokker mm. jeg selv begyndte i en tidlig alder at lave mange forskellige krea ting, jeg får da lidt en kik når de ting jeg laver stemmer overens med ideen jeg fik... Jeg bliver ladet op og får energi... Smil Lone

    SvarSlet
  4. Hmm, jeg bliver også helt overrasket, for tænk hvis alt vi gjorde (strikkede, hæklede, gik til dans, løb..) kun handlede om at signalere noget bestemt og leve op til et bestemt image? Jeg synes da lysten skal være drivkraften bag mest muligt i ens liv, og det fornemmer jeg også hos de mange dygtige kreablogs jeg læser med hos - at lysten driver dem - og dig :-)
    Jeg kan hverken hækle eller strikke, men når jeg er kreativ på andre måder, ja, så gør jeg det fordi jeg synes det er sjovt:-)
    Andre kan sikkert godt opfatte det som overskudsagtigt, som Marianna skriver - men det tror jeg slet ikke selv strikkeren/hækleren går op i ;-)
    Dejlig dag til dig, Elena :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må det være tankegang af ikke-kreative personer at opfatte krea som overskudsagtig. Der er i hvert fald nogle andre ting, som jeg tror jeg mangler tid og overskud til. Men det er også fordi jeg ikke har særlig lyst til de ting...
      Tak for dit svar!

      Slet
  5. Jeg er også blevet kontaktet ligesom du, og mit svar var, at jeg simpelthen ikke kan lade være. Jeg slapper af med krea. Og så er det nysgerrighed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg undrede mig bare over, at når man stiller spørgsmål til dem, der laver krea, kan man forvente svaret at personen laver det for at skabe en bestemt mening hos andre... :o/

      Slet
  6. Jeg er også blevet kontaktet ligesom du, og mit svar var, at jeg simpelthen ikke kan lade være. Jeg slapper af med krea. Og så er det nysgerrighed.

    SvarSlet
  7. Jeg er også blevet kontaktet ligesom du, og mit svar var, at jeg simpelthen ikke kan lade være. Jeg slapper af med krea. Og så er det nysgerrighed.

    SvarSlet
  8. 1. For at se om mine ideer kan blive til virkelighed.
    2. For at få noget alle andre ikke har - bruger primært kun mine egne ideer og opskrifter.
    3. For at få tøj, der passer, der jeg ikke er ramt af fedme-epidemien og aldrig har vært det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med tøjet, der passer til, har jeg selv haft som årsag, da jeg heller ikke er "ramt"... :o)

      Slet
  9. Jeg laver også krea fordi jeg synes det er sjovt!
    Det er sjovt at lave sine egne ting = unika, nogle gange sparer man også penge. Og så er det fantastisk personligt at bruge som gaver, de fleste bliver meget glade.
    Men der er stærke kræfter på spil ..., hvis du er 'nybagt' mor så findes der i nogle sociale kredse et helt stramt regelsæt som SKAL følges, feks skal ikke kun maden være økologisk, det skal tøj, møbler alting. Og i de kredse findes der også en trend for at vise at man ikke kun magter at være PERFEKT mor, der er også energi til at være kreativ - at sy, hækle, strikke de rigtige ting af det rigtige økologiske 100% naturlige uld og silke garn.
    Godt jeg fik mine børn for mere end 20 år siden .....

    SvarSlet
    Svar
    1. A-ha. Så må det være derfra at "trenden" starter... Kan godt genkende det du beskriver fra den gang jeg selv var nybagt mor... Nogle mødre går for meget op i bestemte ting og mærker... Men jeg tænker også at at lave krea er en slags livsstil, og hvis man har syet/strikket/hæklet en ting, vil det vække beundring hos andre og så har man også vist at man er perfekt "på alle fronter", men det er alligevel engangs gerning... Tror ikke at man kan blive ved med at lave noget nyt, hvis der er andet i tankerne, dvs. hvis man er optaget af hvad man "udviser"...
      Tak for spændende indspark i diskussionen!

      Slet
  10. Jeg laver kreating fordi jeg synes det er sjovt, jeg kan få tingene helt som jeg vil, og jeg hygger mig med det. Det handler ikke om at vide overskud, men jeg må indrømme, at jeg får energi ved at skabe.
    Mine børn har hvert år fået hjemmesyede fastelavnsdragter, simpelthen fordi jeg nægter at give en masse penge for en syntetisk fe-dragt, som er den samme som 5 andre pigers. Det er efterhånden blevet til en lang række meget unikke dragter, som mine børn er stolte af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig i at man ikke viser overskud, men får overskud af at lave krea!
      Og det er en dejlig følelse at give sine børn noget unikt, som man selv har fået ide til og udført. Og så dejligt når børnene er stolte af resultatet og sin mor :o)

      Slet
  11. Hmm.... Sjovt - for at signalerer overskud.... Det er nu ikke min umiddelbare indskydelse, men ved nærmere eftertanke så tror jeg, at der er mange der tænker overskud, men det er nok primært de mennesker, som ikke SELV er kreative.
    Jeg er kreativ udelukkende fordi jeg kan lide at sysle med det. Jeg lavet noget som man kan bruge til noget, jeg sætter mit eget præg på det, jeg bestemmer selv designet og farverne. Ja, kort sagt, jeg kan være kreativ. Det elsker jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Din mening stemmer overens med flere andre her :o)
      Jeg kan nu godt forstår, at dem, der ikke laver krea, tænker først og fremmest overskud og tid. Det gør jeg også hvad angår de ting, jeg ikke er optaget af - jeg mener bare ikke at jeg har overskud til dem...

      Slet
  12. Jeg er kreativ fordi jeg stresser af med det. Det er med til at give mig ro om aftenen UDEN at jeg falder i søvn fordi, at jeg er udkørt efter en hård dag! Også kommer der ovenikøbet noget skønt ud af det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også at krea virker som yoga eller meditation. Jeg har selv fået mere ro af at hækle i stressende/pressende situationer. F.eks. da min mor pludselig blev syg sidste sommer, hæklede jeg under hele turen på vej til hende. Tror at det har hjulpet mig at slappe af, mens der var mange forskellige tanker i hovedet...

      Slet
  13. Spændende spørgsmål... Jeg får lyst til at provokere lidt
    Jeg har en søster der løber, klatre og i det hele taget går meget op i sin kondition og sin krop. Mon ikke hun også ville svare at hun synes det er sjovt og hun har det godt med det? Måske vil hun som flere her ovenfor sige at hun ikke kan lade være. Hun vil nok ikke sige at en veltrimmet krop udstråler styrke, handlekræft og overblik.
    Jeg tror vi bliver nød til at forstå, at vi alle har både beviste og ubeviste ting der motivere os til at handle som vi gør.
    Forhåbentlig kan vi alle li´ at være kreative... ellers ville det jo være fjollet at bruge tid på det, men jeg tror også der er mere ubeviste faktorer. Måske noget med ro og tid til sig selv. Måske noget med at fremstille noget konkret der har et formål.

    Ja det var lige mine tanker
    KH Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv om du forsøger at provokere, synes jeg ikke at din mening er langt fra de andres. Der er sikkert nogle ubevidste faktorer på spil - man bliver rost, man får anerkendelse, man slapper af, man laver ting, som man faktisk har brug for... Men er vi ikke enige om, at hovedårsagen er at man har lyst? Jeg har i de seneste år forsøgt flere gange med at løbe - fordi alle gør det og så falder man et sted, hvor det er "trendy". Og hver gang var det et kort forløb, og jeg opgav efter et par gange løbetræning. Og det er fordi jeg ikke har lyst til det, selv om mange ville mene at det signalerer god kondition.
      Jeg er sikker på at din søster gør det af lyst, og at det signalerer nogle ting for andre er en sidegevinst...
      Du har helt ret efter min mening at der er både bevidste og ubevidste ting på spil. Jeg tror bare ikke på at der er så mange, der bevidst vil gøre krea for at vise overskud. Ellers må det være engangs projekt. Dem, der laver krea hele tiden, gør det af lyst. Og det kan jeg også se i andres svar...
      Tak for et spændende indspark i diskussionen!

      Slet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...