onsdag den 2. oktober 2013

Like-knap under bloggen

I de sidste et par dage var der en stor diskussion rundt i Bloglandet - om Instagram, Bloggers fremtid, kommentarer og problemer med at kommentere... Mange inklusiv mig selv syntes at det ville være nemmere med en Like-knap under blogindlæg, som ville give en hurtig mulighed for at efterlade en reaktion på indlægget.

Men sådan en knap eksistere allerede i Blogger. Det har jeg opdaget efter en række indlæg om Blogger kontra Instagram hos andre (bl.a. her). Knappen skal bare aktiveres og tilpasses, og her er en lille vejledning.


  • Åbn kontrolpanel for din blog og vælg punktet Layout. 
  • Åbn indstillinger for blogindlæg ved at trykke på Rediger under Blog-indlæg gadget.
  • Find på den rulleliste, der kommer frem, indstillinger for Reaktioner, og sæt et flueben ved den. Vælg evt. Rediger for at tilpasse teksten på knappen - det er nemlig frit valg, hvad der skal stå på knappen.
  • Vælg Gem i bunden af rullelisten. Derefter skulle der kommer den valgte knap under samtlige indlæg på bloggen.
Under Skabelon vælg Rediger Html, og nulstil dine widgets ved at vælge Returner widget-skabeloner til standard i højre hjørne. Så burde muligheden komme frem på din blog som du ønsker, når det er gemt.Hvis du ikke har foretaget nogle ændringer til dine widgets i din Html-kode, burde der ikke ske nogle visuelle ændringer. Den opdaterer nemlig kun koden for widgets. Men tager evt. backup af dit layout inden.

Knappen fungerer på den måde, at man peger på den med musen, så der kommer et flueben ved knappen, og trykker på tallet i parentes. Så snart en læser trykker på den, ser man antal likes. Desværre kan man ikke se hvem der har liket indlægget, ligesom der kommer ingen advisering om likes til din mail, som er en stor minus efter min mening. Men det er da klart bedre end ingenting...



P. S. Har du problemer med at indsætte knappen efter den måde, der er beskrevet ovenfor, så prøv følgende (hentet herfra):

Under Skabelon vælg Rediger html, og nulstil dine widgets ved at vælge Returner widget-skabeloner til standard i højre hjørne. Så burde muligheden komme frem på din blog som du ønsker, når det er gemt. 

Hvis du ikke har foretaget nogle ændringer til dine widgets i din html-kode, burde der ikke ske nogle visuelle ændringer. Den opdaterer kun koden for widgets. Men tag evt. backup af dit layout inden.

30 kommentarer:

  1. godt at sprede det gode budskab :-) du fik lige en like :-)

    SvarSlet
  2. Endnu engang tusind tak for lidt undervisning i bloggen :)

    SvarSlet
  3. Jeg er ved at lave et indlæg og henviser til dig. Må jeg låne billedet i dit indlæg her?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er i orden - tak for henvisning ;)

      Slet
  4. Tak. Den vil jeg da se om jeg kan finde, både hos mig selv og hos andre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu vil vi alle sammen være opmærksomme på knappen ;)

      Slet
    2. Jeg har ingen "like" knap...
      Men jeg kan få 3 felter frem, hvor der står sjovt, interessant eller cool. Så hos mig er der valgmuligheder... :)

      Jeg følger ellers din "DIY"

      Slet
    3. Og vupti...nu virker det alligevel :)
      Tak for hjælpen!

      Slet
    4. Ok. Men det er altså Like-knap. Man skal bare redigere teksten, der skal være på. Men det har du også fundet ud af.

      Slet
  5. Tusind tak for hjælpen :) Det havde jeg vist aldrig selv fundet ud af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da heller ikke nemt - på min knap stod der "cool, sjovt" som et forslag fra Blogger, så jeg vidste heller ikke hvad det kunne bruges til... :)

      Slet
  6. Jeg har den også på min blog, folk bruger ikke så meget men den er der:) Har haft den på et stykke tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er der kommet fokus på det, så skal det nok komme i brug ;)

      Slet
  7. Jeg er ved at lave et indlæg og henviser til dig. Må jeg låne billedet i dit indlæg her?

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Hvor irriterende! Jeg kan ikke få min knap til at komme frem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kig på linket jeg har i indlægget, bland kommentar. Man kan vist rette det i HTML, og der finder du forklaring til hvordan...

      Slet
  10. Ih jeg synes det er dejligt at få nye tips til min blog, tusind tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt. Det er da snart med den lille dims, men tror alligevel at kommentarer har større værdi - tak for kommentaren :)

      Slet
  11. Taaaaaak!! Det skal jeg helt sikkert lige nørkle med en af dagene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, Ulla. Det er ikke den helt optimale løsning - man kan ikke se hvem der liker. Men det er da bedre end total stilhed.

      Slet
  12. Det knag'me da nemt.... Tak for tip og undervisning! Nu er den installeret. Men det kunne nu være sjovt hvis man kunne se hvem der krydser af i boksen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt :) Jeg er helt enig med dig og ville helst have at man kunne se ansigter og navne, meeeen... Vi prøver alligevel at tage den i brug :)

      Slet
  13. Nu har jeg også adopteret ideen, som jeg synes, er god. Selv om jeg selv fandt løsningen, da jeg læste om ideen på en anden blog, så synes jeg, du har lavet en rigtig god forklaring!

    Jeg håber ikke, at knappen gør, at flere vælger ikke at skrive en lille kommentar, for det kunne jeg måske forudse ville ske.

    På den anden side kan jeg selv godt lide at skrive korte eller længere kommentarer rundt omkring i blogland, så jeg vil ikke kun blive forfalden til "bare" at sætte "et klik", når jeg har læst et indlæg. Det ER bare hyggeligere og mere givende med kommentarer end et "like".

    Generelt er min erfaring, at jo mere jeg gør mig synlig her og der, jo mere kommer der tilbage den anden vej. I starten skal man være vedholdende, for der kommer ikke noget tilbage lige med det samme.

    Som Camilla Staack gad jeg ogås godt, at man kunne se, hvem der krydser af i boksen.

    Tak for at poste dette indlæg, for det er bestemt med til at sætte fokus på betydningen af kommentarer i blogland!

    SvarSlet
  14. Mange rak for din omhyggelige kommentar, Anita! Jeg er bare så enig med dig på alle punkter! Og så efter jeg har læst dine tanker i kommentaren her, fik jeg lyst til at lave et indlæg om forskellige metoder for at få flere læsere på sin blog. Faktisk har jeg haft indlægget undervejs i lang tid, men det er som om det er blevet så aktuelt nu, efter forskellige diskussioner om kommentarer. Jeg har måske lidt specielt mening om emnet, men måske kan det alligevel bruges. Jeg kan se om jeg kan lave sådan et indlæg færdig ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder bare rigtig spændende! Det vil jeg glæde mig til at læse.

      Slet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...