onsdag den 19. februar 2014

Kom i flow!


I vores håndarbejdkredse taler man af og til om at det er sundt at lave håndarbejde. Dog ved jeg at mange udenfor kredsene tror at det er en tom påstand... I weekendens Jydske Vestkysten kunne man læse en stor artikel om det. Det kan måske overraske nogen, at det er en videnskabelig teori, som det blev forsket i de sidste 20 år...

Forskernes konklusion er at hobbyer fremmer den såkaldte flow tilstand, som går ud på koncentration og arbejdsglæde. Vi har brug for at koble af og lade hjernen sortere i alle de indtryk, vi får. Når man laver håndarbejde, der stadigvæk kræver, at man koncentrerer sig, får hjernen tid til at rubricere og sætte på plads. Så at have en hobby er bestemt ikke unyttigt - det er en måde at opøve sin koncentration på. 

Flowtilstanden styrker os både psykisk og fysisk. Når vi er i flow, befinder vi os i en tilstand af balance. Ens hjerte slår i en sund rytme, og ens åndedræt er roligt. 

Lyder det ikke som noget bekendt? Har du måske tænkt på det før og kunne mærke virkning af din hobby? ;o)


6 kommentarer:

  1. Ja, det lyder bestemt bekendt! På seminaret, da jeg havde håndarbejde som linjefag, læste vi en artikel om netop dette. Jeg mener, den hed "Tanker i et strikketøj" eller noget i den retning.
    Det har også vist sig, at fx strik har en god virkning mod stress. Selv synes jeg, at strik og hækling hjælper mig i de perioder, hvor jeg føler mig stresset eller på anden måde ikke har det så godt psykisk. Det giver mig ro.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det på nøjagtigt samme måde, dog mister lyst til håndarbejdet helt når jeg bliver "oversdækket" med andre ting, så det er slet ikke en god tegn... Så jeg forsøger at holde fat i at lave håndarbejde, da det er sundere end at lave ingenting.

      Slet
  2. Flow-tilstanden er nemlig noget godt - både når det drejer sig om læring, men også som frakobling. Det er jo fedt, når man opnår at være i en tilstand, hvor man glemmer tid og sted og bare er til stede i det, som man sidder med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige præcis. Det stod også i artiklen at det medvirkede til at menneskeheden har klaret sig igennem flere tusind år. Så det er bestemt en fantastisk opfindelse.

      Slet
  3. Det er da ikke dårligt at det er bevist at vores hobby er sund for os ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det bliver forsket i alt. Og det er bestemt godt at teorien blev bekræftet videnskabeligt.

      Slet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...