lørdag den 1. februar 2014

Spam kommentarer

Der lander en del Spam post fra Blogger i min Indbakke. Den stammer dog ikke fra min blog, men fra de blogs, hvor jeg læser og kommenterer. Når jeg kommenterer et indlæg, plejer jeg at sætte flueben i feltet "Underret mig" eller "Send opfyldende kommentarer". Denne lille detalje gør, at jeg får mails med alle de kommentarer, der blev postet på indlægget efterfølgende. 

Mit primære hensigt  er at følge med i når blogejeren har svaret på min kommentar. Sideeffekten er at man også kan læse andres kommentarer og mærke stemningen. Desværre har det også en anden sideeffekt - jeg får rigtig mange Spam kommentarer, der bliver postet på de indlæg, hvor jeg tidligere havde kommenteret.

Spam kommentarer kommer tit i en flok - 3-5 samme kommentarer på det samme indlæg inden for få sekunder. Eller får man den samme spam på det samme indlæg med jævne mellemrum i løbet af dagen... Og som regel kommer Spam på rigtig gamle indlæg...

Nogle mener at Spam kommentarer er harmløse, da de bliver spottet af Blogger og havner i Spam-mappe uden at komme på selve indlægget. Det er jeg fuldstændig uenig i! De kommer alle sammen i min Indbakke og det er mega irriterende, samt giver en del "oprydningsarbejde".

Det er endnu mere irriterende, da jeg ikke kan gøre noget for det, men det kan blogejeren. Problemet løses nemt med at krydse af i Indstillinger på bloggen.

Gå til bloggens Indstillinger, og så til indstillinger for Indlæg og kommentarer, og vælg Registreret bruger under spørgsmål "Hvem kan sende kommentarer?", og Gem indstillinger til sidst.


På den måde fjerner du mulighed for at de såkaldte Anonyme poster deres Spam kommentarer på din blog. Spam-afsendere er nemlig gode til at finde blogs uden nogen filtre, samt velbesøgte indlæg, og benytter sig er mulighederne. 

Håber at I vil tjekke jeres indstillinger, så vi kan bekæmpe problemet sammen. Tak på forhånd!


13 kommentarer:

  1. Jeg har også oplevet anonyme kommentar på mine indlæg, som på ingen måde var spam.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er du bare heldig!.. Hos mig var der kun anonyme med spam kommentarer. Det kulminerede sidste forår/sommer, og efter jeg rettede i indstillinger var de alle sammen væk.

      Slet
  2. Jeg oplever også at anonyme kommentar ikke altid er spam. Så man skal gøre op med sig selv hvad man vil. Ikke at jeg ved det, men kan man ikke oprette 2 mail adresser - 1 til de mails som man vil beholde og en anden til at besvarer blogs m.m. fra! , for derved vil man vel undgå de spam mail som kommer på ens primære e-mail

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, og jeg har opgjort det med mig selv. Ang. 2 mails - det er ingen løsning, men en masse bøvl. Som sagt kommer spam kommentarer fra rigtig gamle indlæg - fra 3 mdr til 1 år, så det er ligesom umuligt at rette noget, med mindre blogejeren ændrer i blogindstillinger. Men så kan det være at man vurderer at det er mange ikke-spam kommentarer... Det er rigtig øv for mig... :(

      Slet
  3. Jeg har samme problem. Man vil gerne følge med i hvad der sker på indlægget og sætter derfor flueben, men så får man også alle de her mails med spam. Nogle gange går jeg ind og afmelder mig på indlægget igen, hvis det er et gammelt et. Men det er også irriterende at skulle det.
    Jeg har sat flueben samme sted som dig nu :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vidste ikke at man kan afmelde sig på indlægget - hvordan? Og det virker? Jeg har flere, som jeg ikke tror at de vil gøre noget med deres blogindstillinger, men det er godt nok meget spam i løbet af en dag... Sjovt nok - det er altid de samme blogs det kommer fra... :(

      Slet
    2. Når du får en mail så i mailen er der et sted nederst, hvor der står afmeld, og så kommer du direkte ind på et sted hvor du kan trykke afmeld :)

      Slet
  4. Så er det rettet! På de sidste 3 dage har jeg fået 8 spam indlæg på de sidste 2-3 indlæg jeg har lavet...
    Heldigvis tager spamfiltret de fleste, men det er drøn irriterende! Og får ikke rigtigt nogen "rigtige" anonyme kommentarer, så ingen skade dér...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg får dem døgnet rundt og fra de samme blogs... Godt at du har rettet det!

      Slet
  5. Er gjort og tak for info :-) Har selv været irriteret over det...

    Hilsen Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt! Jo flere er med på det, jo bedre det er for os alle sammen.

      Slet
  6. Nu har jeg også krydset af i feltet :)

    SvarSlet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...