lørdag den 31. maj 2014

Bloghjælp - Læseliste som gadget på bloggen (Blogroll)

Til mit tidligere indlæg var der flere, der skrev om Blogroll, så jeg har valgt at skrive et par ord om det. Blogroll er også en læseliste, som er synlig på bloggen. 

Mange bloggere vælge den på bloggen af flere grunde:
  • det siger noget om bloggerens interesser
  • fungerer som reklame for andre blogs samt inspiration til læsere
  • pynter også på bloggen, især hvis man vælger billeder til hvert indlæg
Bogroll har en forbindelse til læselisten via GFC, men i bund og grund er det to forskellige ting, og behøver slet ikke være ens. Man kan importere alle blogs fra læselisten i GFC, man kan også vælger nogle af blogs fra, man kan tilføje en blog bare ved at skrive dens adresse/link.

Her er et par tips til brugen af Blogroll.

Gå under Layout på din blogpanel, find Blogroll-gadget og vælg Rediger.



I det nye vindue kan du konfigurere hvordan din blogroll skal se ud: 
  • vælg sortering af indlæg enten i alfabetisk rækkefølge eller senest opdaterede
  • vælg hvor lang din blogroll skal være. Jeg har f. eks. valgt 10 blogs efter Senest opdateret. Det betyder at der kun vises 10 blogs med sidst udgivede indlæg, selv om der er flere blogs på min blogroll. De blogs, som ikke blev opdateret i lang/noget tid, kommer så ikke på af sig selv.
  • vælg de elementer, blogs fra din læselisten skal vises med - bloggens ikon, titlen på indlægget, evt. uddrag fra indlægget, miniature-billede fra indlægget, hvornår det blev opdateret.
  • for at redigere selve listen med blogs klik på Føj til listen.

Her kan du tilføje blogs enten fra lin læseliste i GFC eller bare skrive en blogs webadresse.

For at tilføje blogs fra GFC, sæt flueben ved Blogs, jeg læser fast, og klik derefter på Alle. Alle blogs fra GFC bliver importeret, og vises med et flueben som valgte. Nu kan du redigere listen ved at fjerne flueben. gem ændringer til sidst - klik på Tilføj nederst i vinduet.



Husk at gemme alle ændringer ved at klikke på Gem opstilling øverst på Layout side.


2 kommentarer:

  1. Jeg elsker bloglisterne hos andre bloggere. Der har jeg fundet mange nye interessante blogs :)

    Kh. Linette

    SvarSlet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...