tirsdag den 17. juni 2014

Garnseeing i Berlin

Det blev også tid til et par butiksbesøg i vores Berlin-weekend, og jeg ville selvfølgeligt kigge på garn. 

Det første sted blev det kendte varehus KaDeWe (Kaufhaus des Westens), som ligger ved Wittenbergplatz. Det stod i vores rejsebog - "Magasin i Danmark kan ikke undgå at virke fattig og provinsiel i sammenligning med Kaufhaus des Westens", så jeg var meget spændt på at se butikken. Og ja, den var flot!

Krea afdelingen ligger dog ikke i selve varehuset, men i P-bygningen ved siden af. Idee Shop, som må være noget lignende til vores Panduro Hobby, ligger på en stor areal i underetagen. Så når man kigger på bygningen, kan man slet ikke vurdere størrelsen. Der er samlet alle mulige materialer inden for kreativitet, bl. a. en stor garnafdeling.


Jeg har koncentreret mig om almindeligt bomuldsgarn - det var der ikke så meget af, og det kostede ca. det samme som her hjemme. Men der var kæmpestort udvalg af merceriseret bomuld, og et mærke (husker ikke navn) var på tidbudt til 2,6 Euro pr. nøgle, i rigtig mange farvenuanser. Jeg har dog ikke købt noget - blev først forvirret over prisen og skulle ikke bruge for meget tid på det, da manden og børnene ventede på mig. Men efter nærmere eftertanke har jeg stærkt fortrudt. Garnets kvalitet passede til hæklenål nr. 2,5 og 3, og løbelængden var 130 m/50 g. Så prisen på ca. 20 kr./nøglen var faktisk ret billigt. Og man skulle se alle de farver, garnet var i!.. Øv...

Det andet sted var varehus Galeria Kaufhof på Aleksanderplatz. Her på 5. sal blandt gryder og stegepander ligger afdeling for garn og tilbehør. Ikke så stor som de andre afdelinger i varehuset, men alligevel - på størrelse med en almindelig garnbutik. 



Her var der en stor udvalg af forskellige garn, også noget jeg ikke kunne forstå hvad det var for en slags... Men der var bl. a. mange farver af bomuld og også merceriseret bomuld (et andet mærker, bare lidt tyndere). Der var rigtig mange flotte farver, men jeg har ikke købt noget, da priserne var ca. de samme som i DK.

I begge varehuse var der en del strikkeblade og bøger/hæfter med hækleopskrifter (hovedsageligt fra Boshi).

Jeg ville også besøge butikken Handmade Berlin, hvor som jeg har hørt personalet taler dansk. Men den lå lidt væk fra vores "ruter", så det må være "en anden gang"...


11 kommentarer:

  1. Idee besøger jeg også tit, når jeg er i Tyskland. Du har ret i, at på garn er der ikke det vilde at spare i nabolandet.
    Jeg skal til tre forskellige tyske byer i sommerferien, så hvis du gerne vil have, at jeg kigger efter det garn, som du ikke fik købt, i en Idee (hvis der er en i de byer - og har garnet i de afdelinger), vil jeg gerne gøre det for dig og evt købe det med hjem til dig.
    Du kan bare overveje det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for tilbudt, Anja! Jeg har også set på din blog at du har kendskab til Idee, og tænkte faktisk på at jeg kan spørge dig, hvis det er noget bestemt jeg skal have der fra. Så det er bare dejligt at du selv tilbyder hjælp! Hvad angår garnet, så er det ikke fordi jeg mangler noget bestemt. Der var bare så mange flotte farver, og hvis jeg skulle købe noget, ville jeg nok tage lidt af hver ;o) Men også det, at det var merceriseret garn, er lidt specielt, både på en gode og en dårlig måde. Det gode er at der er ret lille udvalg af merceriseret garn her i DK, så det var overraskende og spændende. Det dårlige er at så skal man hækle hele projektet i det type garn, for så kan det gå galt hvis man begynder at blande forskellige slags garn... Det korte af det lange er at efter vores rejse har jeg først fortrudt at jeg ikke købte garnet, men tænkte også at det hjælper ikke så meget med et par nøgler...
      Men jeg vil gerne tænke over om det er noget andet du kan hente for mig - der var ret mange spændende ting, men priserne var også lidt høje.
      Jeg takker i hvert fald for tilbudt! Det er så dejligt med sådan et fællesskab.

      Slet
    2. Velbekomme, Elena <3
      Du siger bare til :-)

      Slet
  2. Jeg elsker Idee! Især det store udvalg af strikke- og hæklebøger og strikke/hæklehæfter. Der er der virkelig noget at spare pga. momsen. Garnet kigger jeg ikke så meget rundt i - endnu :-D

    Jeg kan godt lide at snuse rundt i KaDeWe. De har så mange flotte ting - i mange prisklasser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eller var det dig, der skrev om Idee på bloggen? Nu er jeg forvirret, ligesom altid når jeg læser din og Anjas blogs :o)
      Idee er en fantastisk butik, jeg kunne snuse der i lang tid, hvis ingen ventede på mig :o) De har så mange spændende ting, at det giver en slags brainstorm for ideer :o)

      Slet
  3. Det er altid spændende, at besøge strikke og hobby butikker andre steder. Berlin har jeg tilgode, men er bestemt en by, som jeg gerne vil opleve

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det er også et must for kreative kvinder - det er noget mandende ikke forstår ;o)

      Slet
  4. Dejligt med en tur til BERLIN, ærgerligt at du ikke lige fik købt garnet, nogen gange tænker man lidt for meget over det ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er bare den type, der skal "tygge" lidt på det jeg har set, før jeg tager beslutning. Så det bliver svært når man bare skal slå til :o)

      Slet
  5. Hvor ser det spændende ud! Tak for tippet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt! Håber at det kan bruges :o)

      Slet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...