lørdag den 6. september 2014

Opdatér din blog


Husker du at opdatere din blog? Her mener jeg ikke nye programversioner eller noget andet kompliceret, men noget så banalt som almindelig løbende vedligeholdelse af bloggen. Tja, du tænker sikkert - hvad mener jeg med det? Nedenunder kommer jeg med et par ideer.

Gamle Giveaways. Nu er det året 2014, men man kan tro at vi lever i 2013 eller endda 2012, når man kigger på nogle blogs... Det kan man se på billeder af gamle giveaways, som man havde deltaget i og linket til fra sin blog, eller som man selv havde afhold på sin blog. Billederne er måske pæne, men det er alligevel træls at kigge på noget så gammelt. Ud over det optager billederne nogen plads i din Picasaweb album, så det gælder om at slette dem fra både bloggen og Picasaweb albummet.

Faner. Mange bloggere har flere faner på deres blogs, som f. eks. DIY, opskrifter, galleri osv. Når man så poster et indlæg, der passer under de forskellige faner, skal man også huske at oprette et link under selve fanen. Glemmer man det, så er det sværere for læserne at finde frem til indlægget.

Etiketter. Nogle gange, når man opretter etiketter til et indlæg, glemmer man at der er en lignende etiket i forvejen. Som følge af det, har nogle blogs laaange lister med etiketter i bloggens sidebar. Det virker så uoverskueligt og forvirrende. Etiketterne skal gøre det nemmere at søge rundt på bloggen, men har modsatte virkning i de situationer. De typiske "dobler" er ord i ental og flertal, f. eks. "hækleopskrift" og "hækleopskrifter". Så kig godt på dine etiketter, og overvej hvordan de kunne gøres mere overskuelige.

Tekster. Nogle gange er der brug for at rette tekster i tidligere indlæg. F. eks. hvis man har lavet en DIY og senere opdaget nogen fejl. I så tilfælde husk at rette direkte i det gamle indlæg eller kobler det sammen med rettelse-indlæg, hvis du laver sådan et.

Billeder. Blogger laver af og til noget om, og tilbage i vinteren skete der noget med billeder i sidebaren, så de blev alt for store. Jeg har ikke fundet andre måder at rette det end at oprette gadgets på ny og krydse af i feltet "Tilpas til hele sider". Der er gået som minimum et halvt år siden det, men jeg støder stadig på blogs med kæmpebilleder i sidebaren. Skal jeg sige at billeder i indlæggene også skal passe til indlægsbredde? Kæmpebilleder, der ikke kan være inde i indlægget, så jeg også et par gange for nyligt...

Er alt som det skal være? Nogle gange kan det være en god ide at klikke rundt på sin blog og tjekke om billeder vises som det skal og links rent faktisk fungerer. Lav også helheds vurdering af bloggen - prøv at stille dig på læsernes plads og se din blog med andres øjne. Er der måske noget, der skal rettes eller justeres?..

Det var nogle tips fra mig. Har du andre ideer til vedligeholdelse af blog, må du gerne skrive en kommentar.


2 kommentarer:

  1. Du har ret.. Prøver selv at holde min ajour, gider bare ikke ar se på gamle giveawaya..
    Jeg ved at min læserliste mangler at blive renset, men mon ikke det kommer når der 5 i overskud... Ha en skøn weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber at mine ideer kan hjælpe til at gøre bloggen endnu bedre :o)

      Slet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...