lørdag den 11. april 2015

Min mor...


Sådan vil jeg gerne huske hende - energisk, velovervejende, klog, forstående, god menneskekender og én man vil spørge om råd...

Min mor var uddannet skolelærer og havde også universitetsuddannelse i matematik. Hun har arbejdet i folkeskolesystemet i over 40 år - var i starten klasselærer for de yngre klasser, og underviste senere de store klasser i matematik. De sidste 20 år af sit arbejdsliv var hun skoleleder på en lokal folkeskole. Hun blev pensioneret i 1994 og brugte tiden på broderier, haveplanter og madlavning. Hun holdte også kontakt til mange af sine tidligere elever.

De sidste 10 år var ikke nemme for min mor. I 2005 fik min storesøster konstateret kræft og døde efter 5-måneders sygdom. Og i 2010 døde min far pludseligt af hjertestop... Samtidigt fik min mor konstateret øjensygdommen AMD og var langsomt ved at blive blind, så hun havde svært med at klare sig selv. 

For et år siden begyndte krigen i Østukraine, og hendes hus lå i skudlinjen sidste sommer. Med andres hjælp kom hun ud af området, og jeg har så hentet hende i Kiev. Hun har boet hos os de sidste 7 måneder, og jeg har forsøgt at hjælpe hende, men tingene gik alligevel sin vej. Langfredag før Påsken sov hun stille ind i vores hjem...

Nu er jeg færdig med min "vagt" og tror at det er min afdøde søster, der passer på hende deroppe i himlen...


9 kommentarer:

  1. Det gør mig uendelig ondt for dit tab

    kondolere <3

    SvarSlet
  2. Jeg kondolerer - hvor må det være hårdt med flere dødsfald inden for den nærmeste familie i løbet af forholdsvis kort tid.
    Jeg har altid tænkt, om der var noget russisk i dig grundet dit navn.
    I øvrigt er det et dejligt billede af dig og din mor <3

    Rigtig mange tanker herfra <3

    SvarSlet
  3. Jeg kondolerer. Det er trist, at hun måtte flygte fra sit hjem, men dejligt, at hun kunne være hos dig tilsidst. Du og din familie ønskes alt godt i en svær tid.

    SvarSlet
  4. Det gør mig ondt, Elena! Jeg sender mange tanker til dig og familien.

    SvarSlet
  5. Smukt skrevet. Din mor har fået fred nu. Håber det bedste for dig og fin familie. Kram herfra. Christina

    SvarSlet
  6. Det gør mig meget ondt at høre. Mange varme tanker til dig og familien i den svære tid.

    SvarSlet
  7. Åh, Elena, det gør mig virkelig ondt. Sender dig masser af varme tanker, og jeg er sikker på, at din mor nu er sammen med din søster <3

    SvarSlet
  8. Kære Elena, hvor gør det mig ondt. Det må være frygtelig hårdt. Dejligt at I fik de sidste 7 måneder sammen.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...