mandag den 20. april 2015

Tillys bog - min vurdering


Sidste aften, min mor var i live, begyndte jeg på nederdelen fra Tillys bog. Jeg har symaskine stående på min mors værelse, eller det, der var hendes værelse, så vi tilbragte et par timer sammen... Mens jeg syede nederdelen, snakkede vi om bogen, stof, stofforretninger og mønstret. Til sidst har jeg taget et billede af den halvfærdige nederdel.

Nederdelen blev langt fra færdig, og jeg ved ikke, hvornår jeg gør det sidste. Tror ikke så meget på at jeg foreløbigt kan sætte mig ind på hendes værelse og bare lave krea... 

Jeg har dog erfaret nok for at kunne sige en mening om bogen, både positiv og negativ. Positivt at bogen indeholder rigtig mange forklaringer og vejledninger, som især en nybegynder vil have brug af. Sidst i bogen finder man et lille stikord-register, så man kan finder frem til instrukserne.

Men en ting er teori, og en anden ting er praksis... Mine negative oplevelser var om mønstre. Først kunne jeg ikke finde nogen anvisninger om mønstrene var ekskl. eller inkl. sømrum. Så jeg troede at de var ekskl. sømrum - sådan var det den gang for mange år siden, da jeg lærte at sy, men denne blev måske anderledes med tiden... Jeg klippede stoffet med et sømrum, men kunne hurtigt se, at det var alt alt for stort, så jeg var nødt til at sy ind... Er I andre vant til at mønstrene er inkl. sømrum?..

Den anden ting er mønstrenes pasform. Tja... Det er sådan, at alle slags nederdele klippes i en bue i taljen, og buen er dybere på forstykket end på bagstykket. Denne udskæring er en lille basale ting, der gør at nederdelen sidder pænt på maven, og der er ingen "buler" når man bevæger sig... Desværre er Tillys mønster skåret lige i toppen, så nederdelen ville hele tiden "kravle" op og pose på maven, og selv om jeg forsøgte at rette det undervejs og sy ind, var det alligevel ikke nok. Så den bedste løsning ville nok være at klippe det rigtigt og sy derefter...

Jeg har ikke studeret de andre mønstre i bogen og kan naturligvis ikke sige noget om dem. Men jeg fik nok bøvl lige i den valgte "stikprøve"... Så min konklusion er at bogen er god til at lære forskellige teknikker, samt få forståelsen for syning som helhed og i detaljer. Men når man kommer til selve modeller og mønstre, vil jeg anbefale at man kigge andre steder hen.

2 kommentarer:

  1. Det står på side 13😉
    Ja jeg vil give dig ret i at det er unormalt. Men hun argumentere for det.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tsk for hjælpen! Det har jeg så overset...

      Slet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...