onsdag den 20. januar 2016

En pædagogisk hæklebog


Til flere Tex-Stil messer har jeg prøvet at falde i en hyggelig snak med en kunde, der arbejdede på en skole og overvejede mine bøger til brug i håndarbejdstimer. Den slags snak var der igen på messen i weekenden, som fik mig i tanker om den anmeldelse min cupcakes-bog fik i bladet Håndarbejde Nu, som er Danmarks Håndarbejdslærerforenigens tidskift. Jeg gengiver anmeldelsens tekst nedenunder, og håber på at dem, der er i tvivl, vil blive overbevist ;o) 

"Hæklede cupcakes er et festfyrværkeri i farver og masser af fantasiudfoldelse. Tænk at svælge i kager med flødeskum, cremer, glasur, lakridskonfekt og meget andet godt uden at få dårlig samvittighed. Det er en sjældent kreativ bog, hvorom man kan sige, at kun fantasien sætter grænser.

Bogen er pædagogisk disponeret ved først at fortælle om valg af materialer, så om opskrifternes opstilling, derefter følger hækle- og broderiteknikker illustreret med fine tegninger og så kommer selve opskrifterne på henholdsvis grundmodel og tilbehør for så at slutte af med en monteringsvejledning.

Opskrifterne er bygget op over en grundmodel, der består af en kagebund og en top, hvorpå man efter "smag" tilføjer sine egne lækkerier. Jeg mener, at alle kan være med til grundmodellen, og mon ikke de farvestrålende garner og lækkerierne kan få mange skoleelever til at få lyst til at forsøge sig ud i hæklingens kunst, selvom man ikke har prøvet det før. Er man rutineret, er der også masser af inspiration at hente til at videreudvikle sine egne cupcakes. Eksemplerne i bogen kan bruges til at lege med, som bordpynt, som dekoration, og igen er der kun fantasien, der sætter grænser."


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...