onsdag den 20. august 2014

Upcycling garnrester: hæklet pung

Det var tænkt som et bidrag til Christinas genbrug-tema, men jeg nåede ikke at blive færdig med projektet, mens temaet kørte på hendes blog. Så lidt forsinket...




Denne multifarvet sag er blevet lavet af ingenting, eller det, man tror er ingenting og måske smider ud - afklippede garnender. 

Jeg plejer at efterlade et stykke garn på hæklede ting, så det kan senere blive brugt til montering. Og efter den endelige montering bliver det, der er tilovers, klippet af. De afklippede stykker garn, som er 10 cm og længere, plejer jeg at gemme, og jeg har efterhånden samlet en hel pose med dem. 

Jeg har længe villet prøve at hækle en pung, som jeg har set mange af på flere hollandske blogs, hvor jeg læser fast. Så hvorfor ikke gøre det i garnrester? Og her kan I se resultatet ;o)



Opskriften er ret simpel - garnstykker bindes sammen i en tilfældig rækkefølge af farver og rulles i en nøgle - klar til at hækle. Jeg har hæklet meget stramt, for at maskerne ved overgange mellem farverne blev mere jævne. Advarsel - det gør mega ondt i armene!




Indvendigt har jeg brugt gamle stofrester. Synes at det er nødvendigt med et foer, da alle knuder bliver på vrangsiden og ikke kan skjules.



For at udføre ideen måtte jeg købe pung-lukning, men ellers kan man lave rigtig mange ting på denne måde uden nogen ekstra omkostninger - f. eks. mobil etui, tablet etui, brille etui, pung med knappelukning, clutch osv. Jeg kan i hvert fald finde på en masse, må bare samle flere garnender ;o)



39 kommentarer:

  1. Den er vildt flot!
    Farverne er skønne, og det pinke foer passer rigtigt godt til.
    Det er en god idé til at få brugt de ret små garnrester.

    SvarSlet
  2. Den er bare skøn. Kan man få en opskrift på den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Tina! Det var første forsøg og der skal et par rettelser til. En gang senere vil jeg hækle en pung i almindeligt garn, så skal jeg nok lave opskriften.

      Slet
  3. Jeg er total forelsket i den!!!

    SvarSlet
  4. Flot arbejde! :-)
    Da jeg arbejdede på "Fine & farverige FIRKANTER" begyndte jeg også at samle garnresterne, og viklede dem til et garnnøgle med det samme ... og løbende. Der arbejdes stadigvæk på nøglen, og en dag skal det selvfølgelig også bruges til et projekt.

    Er det i øvrigt ikke det, man kalder "magiske nøgler"? Eller også er de blot i familie!

    *SMIL* fra Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Lisbet! Man får mange garnrester mens man hækler til en bog, og jeg har selv en stor del af resterne fra hækling af kager til den nyeste bog. Du finder sikkert på en smart ide til dine garnrester, det er jeg sikker på! ;o)

      Slet
  5. Den er super duper fed. Har overvejet at jeg ville prøve at hækle sådan ala det der, måske ikke med rester og måske med en lynlås i stedet for. Nu må jeg næsten kaste mig ud i det.
    Fed måde at bruge rester på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Christina! Det er blot en variation jeg har lavet, og jeg håber at det vil inspirere til andre udgaver/ideer. Så jeg glæder mig til at se din kreation! :o)

      Slet
  6. Den er super lækker :-) Sjov ide med garnresterne.

    SvarSlet
  7. Hvor er den bare überlækker! Som i virkelig blæret. Super god idé!

    SvarSlet
  8. Hvor er den skøn. Super god ide :)

    SvarSlet
  9. Aj, hvor er den fin. Gid jeg kunne finde ud af sådan noget! :)

    SvarSlet
  10. Hvor er den fed. Jeg er helt vild med den effekt det giver at der kun er så få masker imellem et farveskift. Jeg har ikke gemt så små rester før, men det gør jeg nu :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, Tanja! Det bliver sikkert en spændende process med at samle garnrester og så omdanne dem til en færdig ting.

      Slet
  11. Jeg er vild med den! Og det, at du har brugt afklippede garnender gør den endnu federe. Det pinje fire tiltaler mig også 😄

    SvarSlet
  12. Den er total overfed intet mindre. Hvor er det super lavet. Og nu ærgrer jeg mig over at det ikke er længe siden jeg smed en pose ud med stumper og rester, fordi jeg ikke gad flytte rundt på den mere

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Karin! Håber at du samler mere fra nu af. Det kan være så ærgerligt, og jeg har også engang smed mange rester ud og havde det dårligt med det mange gange bagefter... :o)

      Slet
  13. Den er SÅ fed! Alletiders ide!
    Rigtig god søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Anita! Også god søndag til dig! :o)

      Slet
  14. Din pung er bare så fin og helt unik - en rigtig god måde at anvende resterne på. Jeg skal da vist have lavet en krukke til "genbrugsrester" ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, Aslaug! Det lyder da interessant med en krukke til garn :o)

      Slet
  15. Hvor er det bare en god ide og et superflot resultat. Som jeg ofte siger hos jer dygtige hækledamer: "hvis jeg en dag lærer at hækle, såååå....";-)

    SvarSlet
  16. Ej, hvor den fin... laver du på bestilling måske? Er meget interesseret... sig til hvis vi kan bytte med noget ; )

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, Snullemor! Laver ikke tingene på bestilling lige nu pga. tidsmangel, men det bliver måske senere. Jeg skal nok sige til! ;)

      Slet
  17. Hvor er den bare super flot! Har du en opskrift eller kort beskrivelse af hvordan du har lavet den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for ros! Opskriften er under udarbejdelse...

      Slet
    2. Glæder mig til opskriften. Hvordan binder du snorene sammen? Kan ikke lige finde nogen steder hvordan man gør😁

      Slet
  18. Hej
    er ved og prøve, at hækle sådan en pung af mine rester, men er lidt i tvivl om hvordan jeg laver toppen.
    Er du sød og hjælpe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal tage 5-6 masker ind i de sidste et par omgange, så åbningen passer i diameter til pungbøjlen. Sy foret i næstsidste omgang, og monter til sidst pungen på bøjlen med en nål med garntråd i. Håber at denne forklaring hjælper dig på vej.

      Slet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...